فلوراید ماده‌ای سمی است که در ترکیب بسیاری از آفت کش‌ها و حتی در داروهای مختلف به کار رفته است. هنگامی‌که دوز بالایی از فلوراید مصرف شود، می‌تواند منجر به بروز مسمومیت ناشی از این ترکیب در ساختار اسکلتی گردد. این بیماری باعث بروز آسیب هایی به استخوان‌ها شده و درد فراوانی را در بدن ایجاد کرده و همچنین آسیب‌ها و اختلالاتی را در سیستم اسکلتی به وجود خواهد آورد. فلوراید می‌تواند از طریق آب آشامیدنی آلوده و یا از طریق استنشاق گرد و غبار یا بخارات زغال سنگ که به عنوان یک سوخت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد بدن گردد. موارد بیشتری از این بیماری عمدتاً در هند، چین، ژاپن و کشورهای خاورمیانه به دلیل مصرف آب فلوئوردار مشاهده می‌گردد.
 
در واقع فلوراید یون منفی عنصر فلوئور است و یک ماده‌ معدنی طبیعی است که در پوسته زمین وجود دارد و در طبیعت به وفور یافت می‌شود و به طور طبیعی در بسیاری از آب دریا، خوراکی‌ها و سبزیجات تا ماهی‌ها و ... وجود دارد.
 
برای پی بردن به ماهیت فلوئور (که عنصر اصلی فلوراید- یون منفی فلوئور- است)، اشاره به برخی از خصوصیات شیمیایی این گاز هالوژنه می‌تواند کمک کننده باشد: فلوئور الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است و می‌تواند با سایر عناصر ترکیب شود. این عنصر گازی یک ظرفیتی هالوژن، به رنگ زرد کم رنگ و سمی بوده و نوع خالص آن بسیار خطرناک است و در صورت تماس با پوست، سوختگی های شیمیائی شدید ایجاد می‌کند. برای کار کردن با فلوئور و اسید فلوئوریدریک می‌باید احتیاط و توجه خیلی زیادی لحاظ شود و از هرگونه تماس با پوست و چشم جداً خودداری شود.
 
مصرف کافی فلوراید همان طور که در زیر بحث شده، بین افراد مختلف متنوع می‌باشد.
در نوزادان تا 6 ماهگی: 01/0 میلی‌گرم در روز
در نوزادان بین سنین 7 تا 12 ماهگی: 5/0 میلی‌گرم در روز
در کودکان 1 تا 3 ساله: 7/0 میلی‌گرم در روز
در کودکان 4 تا 8 سال: 1 میلی‌گرم در روز
در کودکان 9 تا 13 سال: 2 میلی‌گرم در روز
در بزرگسالان: 4 میلی‌گرم در روز برای مردان و 3 میلی‌گرم در روز برای زنان
هر مقداری که بالاتر از سطوح ذکر شده در بالا باشد، می‌تواند منجر به بروز مسمومیت ناشی از فلوئور گردد.
 

علل شایع مسمومیت ناشی از فلوئور

استفاده از زغال سنگ به عنوان منبع داخلی سوخت
کارگران در صنایع که بخارات فلوراید و یا گرد و غبار را استنشاق می‌کنند.
مصرف فلوراید از طریق آب آشامیدنی
جذب فلوراید از نوشیدن چای به ویژه در افرادی که مصرف چای بالایی دارند.
 

مراحل و علائم

مراحل قبل از بالینی و بالینی دو مرحله‌ای است که در آن بیماری می‌تواند مورد آنالیز قرار گیرد. در طول مرحله قبل از بالینی، ترکیبات خون و استخوان به دلیل ناهنجاری‌های بیوشیمیایی تغییر می‌کند. این مرحله علائم خاصی ندارد اما فلوراید در این مرحله می‌تواند بدن را تحت تأثیر قرار دهد. مرحله دوم، مرحله بالینی است که در طی این مرحله درد مکرر در استخوان‌ها و سفت شدن رباط‌ها مشاهده می‌گردد. همچنان‌که مرحله پیش بالینی پیشرفت می‌کند، تغییرات بافتی در طول نمونه برداری استخوان‌ها مشاهده می‌گردد. این تغییرات باعث تضعیف استخوان‌ها شده و در نتیجه منجر به بروز عوارض بیشتر می‌گردد.
 
آغاز مرحله بالینی تغییراتی را در ساختار استخوان‌ها ایجاد خواهد کرد. در طول این مرحله فرد بیمار درد بیشتری را در استخوان‌ها و مفاصل تجربه می‌کند و همچنین احساس خستگی می‌کند و نیز اشتهای کمتری را خواهد داشت. چنین ناراحتی‌هایی می‌تواند منجر به بروز برخی اختلالات دیگر مانند عفونت‌های دستگاه گوارش ‌گردد. در انتهای این مرحله استخوان‌ها تحریف شده و تغییراتی در ساختار لگن و نخاع مشاهده می‌گردد.
 
مرحله دوم، مرحله بالینی است که در طی این مرحله درد مکرر در استخوان‌ها و سفت شدن رباط‌ها مشاهده می‌گردد. در این مرحله پوکی استخوان‌ها نیز مشاهده شده که به همین دلیل استخوان‌ها شروع به توسعه ساختار بلورین غیر نرمالی می‌کنند. مفاصلی مانند زانو و آرنج نیز شروع به توسعه زائده‌هایی خواهند کرد.
 
مرحله آخر این بیماری مسمومیت در اثر فلوئور بوده که باعث بروز مشکلات حرکتی در بیمار می‌گردد. در این مرحله نخاع بیمار به طور کامل تحلیل می‌رود.
 

روش‌های درمان

بدن ما نیازمند تغذیه کافی به منظور سالم ماندن است. با این‌حال، هنگامی‌که جذب مواد خاصی بیش از حد نرمال مورد نیاز بدن صورت گیرد، سلامتی به خطر افتاده و منجر به بروز بیماری‌هایی می‌گردد. بیماری‌هایی از این نوع سلامتی بدن را به خطر انداخته و در صورت پیشرفت منجر به مرگ خواهد شد. با این‌حال، در صورتی‌که علائم بیماری در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، به کار گیری گزینه‌های درمانی مناسب می‌تواند باعث کاهش شدت بیماری گردد.
 
علائم این بیماری و آرتریت مشابه هم می‌باشد. بنابراین بسیاری از پزشکان ممکن است این دو بیماری را با هم اشتباه بگیرند. حتی تشخیص نشانه‌های مرحله اولیه این بیماری نیز باعث کاهش شدت درد می‌گردد. اغلب هنگامی‌که بدن در معرض درد شدید قرار می‌گیرد، فرد بیمار نیازمند درمان خواهد بود. در این صورت، اگر علائم این بیماری در ابتدا تشخیص داده ‌شود این احتمال وجود دارد که با توقف مصرف فلوراید بتوان بیماری را درمان کرد. هنگامی‌که مصرف فلوراید کاهش یافت، فلور باقی مانده در بدن از طریق ادرار دفع می‌گردد. اگرچه روند پاکسازی بدن از سموم آهسته صورت می‌گیرد، اما بدن به این طریق می‌تواند به طور کامل عاری از فلوئور گردد. در صورتی‌که بیماری پیشرفت کرد و باعث شکستگی استخوان گردید، نیازمند انجام مراقبت های جدی پزشکی به منظور توقف آسیب دائم به بدن خواهیم بود.
 

پیشگیری

سم فلوراید در بدن برای سال‌های زیادی تجمع یافته و در نهایت باعث بروز حداکثر آسیب به بدن خواهد شد. این بیماری عمدتا از طریق آب آشامیدنی و محصولات دیگری مانند شوینده‌های دهان و حتی خمیردندان گسترش می‌یابد. بنابراین، باید به منظور جلوگیری از بروز این بیماری این محصولات را از دسترس کودکان دور نگه داشت. در صورتی‌که کودک مقدار بالایی از هر یک از محصولات ذکر شده را مصرف کند، می‌تواند باعث بروز مواردی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم گردد.
 
سیستم اسکلتی ما از عضلات و بسیاری از اندام‌های بدن محافظت می‌کند. با این‌حال، به واسطه عادات غذایی و سبک زندگی نامناسب، انسان‌ها در معرض بروز بیماری‌های مختلف سیستم اسکلتی قرار دارند. داشتن رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد تغذیه‌ای کافی باشد و انجام آزمایشات پزشکی منظم می‌تواند به بهبود سلامتی کمک قابل توجهی کند.
 
منبع: Amruta Gaikwad - HealthHearty